Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pravidla šachu

8. 5. 2006

Pravidla šachu


Rozvážný majestát
Nejprve se podívejme, jak se pohybuje nejdůležitější figura-král. Král může vztoupit na libovolné pole , které sousedí s jeho stanovištěm. Může vztoupit na 8 polí. Na rohu šachovnice se jeho možnosti značně zmenšují na pouhá 3 pole. Okraje šachovice omezují jednotlivím figurám pohyb.
Šach, pat, mat a rošáda
Šach = Král je napaden soupeřovou figurkou, je v šachu.
Proti němu se musí bránit:
- Buď ústupem, je-li to možné.
- Braním šachující figury.
- Představením vlastní figury.

Mat = Šach ze kterého není úniku. Je cílem šachové partie. Když dostanete mat partie končí vaší prohrou!

Pat = remíza:
1) Na šachovnici zůstanou jen oba králové, nebo figurky se kterými nejde zahrát mat. (střelec s jezdcem, dva jezdci proti králi)
2) Soupeři se na remíze dohodnou.
3) Nelze zabránit tomu, aby jeden z hráču neustále šachoval krále.
4) Dojede-li k tomu, že hráč musí táhnout králem, ale jakýmkoli tahem by se dostal do šachu.

Rošáda
Je to jediný tah, ve kterém se táhne dvěma figurami současně. Král jde o dvě pole na stranu (vodorovně) a věž krále přeskočí a zaujme místo po jeho boku z druhé strany.
Nemůžeme ji provést když:
1)Mezi věží a králem stojí jiná figurka.
2)By král musel přes nebo na políčka na kterém by se ocitl v šachu.
3)Když bylo taženo ktrálem nebo věží (i když se vrátili na stejné políčko)
4)Nelze ji udělat pokud je král v šachu (rošádou se tedy nelze bránit šachu)

Věž - zdání klame
Podíváme-li se na tvar jednotlivých figur, zdá se nám, že věž je svým vzhledem předurčena k těžkopádným manévrům. Ne, tak tomu není. Věže se totiž pohybují po sloupcích a řadách bez omezení, pokud ovšem nemají v cestě jiný kámen nebo nenarazí na okraj šachovnice. Černá věž na obrázku se může pohnout na kterékoli políčko označené křížkem. Stojí li věži v cestě vlastní kámen, je pro ni tato překážka nepřekonatelná. Stojí-li věži v cestě soupeřova figurka může ji vzít tak, že zaujme její místo. (V šachu neexistuje povinnost skákat [brát] jako např. v dámě).

Užitečné:
Věž nejlépe vynikne na volných polích. Proto je dostat je hned od začátku hry do středu šachovnice. Dvě věže jsou v jedné linii velmi silné protože se vzájemě podporují.

Dáma - nejsilnější figurka
Chod dámy je velmi snadný. Dáma může táhnout všemi směry - po sloupcích, řadách, nebo po úhlopříčkách Chod dámy je vlastně prodloužený chod krále. Podívejme se na diagram vlevo. Dáma má možnost (na diagramu) vstoupit na 27 různých polí (označené křížky). V rohu nebo na okraji šachovnice má dáma mnohem méně možností. Pokud jí stojí v cestě vlastní kámen je pro ni napřekonatelnou překážkou. Stojí-li ji v cestě soupeřova figurka může ji skočit a zaujmout její pozici.

Užitečné:
Nezačínejte hrát s dámou příliš brzy, protože je snadno napadnutelná a protihráč vás může donutit jí stáhnout. Protože je dáma nejsilnější figurkou, je dobré se snažit o ni nepřijít.


Střelec - odsouzen na jednu barvu
Střelec je zvláštní figurka. Stojí-li na počátečním rozestavěním na bílém poli nemůže nikdy bílá pole opustit, platí to i naopak. Pohybuje se po úhlopříčkách Je zřejmé, že střelec má ve středu šachovnice větší působnost než na okraji nebo dokonce v rohu. Střelec je figurkou s dalekou působností, proto jej můžeme dobře uplatnit v pozicích kde mu nestojí v cestě žádná figurka. Pokud střelec bere soupeřovu figurku zaujme její místo. Střelec nemůže přeskočit vlastní figurku.

Užitečné: Střelce je dobré ihned po zahájení umístit na pole g2, b2 a z pohledu černého na pole g7, b7 tomuto vytažení střelce se říká fiancheto (fiančeto). Střelec míří na své okolí jako dělo a je přitom chráněn pěšci (viz níže) ze tří stran.


Pohyb jezdce (koně)
Ta figurka s konskou hlavou se jmenuje jezdec. Možná, že ji uslyšíte jmenovat "kůň". Jezdec má zvláštní způsob pohybu po šachovnici. Jezdec při svém pohybu nakreslí ve vzduchu jakési velké L. Chd jezdce nám srozumitelně vysvětluje diagram. Jezdec jako jediná figurka může překakovat nejen své, ale i soupeřovy figurky. V rohu šachovnice má jen dvě možné pole. Soupeřovy figury skáče tak, že zaujme její místo. Pohyb jezdce může být pro začátečníka dost obtížný.

Užitečné:
Jak jesem se jž zmínil jezdce je nejlépe držet uprostřed šachovnice. Jezdec je figurka krátkonohá.


Pěšec - zpátky cesta nevede
Pěšec nezná cestu zpět!Pěšec táhne vždy o 1 pole vpřed, ale ze základního postavení má vyjímku - může o 2 vpřed. Pěšec je jedinou figurkou, kde způsob braní není shodný se způsobem chůze. Pěšec bere dopředu šikmo (na diagramu může pěšec skočit dámu) zaujme pozici skočené figurky. Vysvětlíme si ještě jeden způsob pěšcova braní tvz. braní mimochodem (en passant). Můžeme ji provést když se soupeřův pěšec ze základního postavení pohne o 2 pole a dostane se tak bezprostředně vedle pěšce vaší barvi můžete ho skočit tak jako by popošel pouze o jedno pole. (Pokud chcete udělat en passanta musíte jej udělat bezprostředně hned po to co soupeř hrál pěšcem o 2 pole). Například váš pěšec stojí na poli A6 a soupeř popojde z b7-b5 a vy ho skočíte a dostanete se na pole b7. Jestli chápete en passant (dosti složitý) tak budete vědět jde-li můj soupeř pěšcem na e6 a já stál pěšcem na d6 mohu ho vzít na ... (e7).

Promoce, povýšení - jak chcete:
Pokud se pěšec dostane z vašeho pohledu na poslední řadu (na 8) musí být vyměněn buď za Dámu (dáma je nejsilnější figurka asi nejlepší výměna), nebo za věž a nebo za střelce - za co chcete. Pro začátečníky bude nejlepší vzít si dámu.

Užitečné:
Protože pěšec se nemůže vracet a proto je dobré rozmyslet s nimi každý tah. Pěšcem je dobré obsadit ihned po zahájení střed šachovnice.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Sachy

(Jirka, 12. 11. 2007 0:28)

Doufam ze sou ta pravidla sprvna nektera me prekvapila a to sach par let hraju

pesec

(Jarda, 10. 10. 2007 14:55)

Ok,ale kam pak umistim vymneneny kamen.Napr DAMU. Diky

HUSTTYYY

(Misik, 5. 10. 2007 21:12)

Už to trochu chápu dííííík =)